×

Nieuws

Jubileum, Thomas 5 jaar in dienst

Projectfoto als achtergrond

5 jaar bij We-Boost. Daarmee ben je de op één na langstzittende collega bij WB. Het lijkt me leuk met je terug te blikken op deze periode.  

Allereerst: kan je kort vertellen wat je functie inhoudt: wat doe je precies bij We-Boost? 

  • Ik ben software-ingenieur en vormgevingsspecialist. Als software-ingenieur bouw ik de websites van ons bedrijf (We-Boost.nl, Brave-Boost.nl, Bouwenlangshetspoor.nl). Daarnaast verzorg ik de front-end (vormgeving) van dashboards of tools in projecten. Als vormgever maak ik interne uitingen op marketingvlak, maar ook bijvoorbeeld voor uitnodigingen van bedrijfsuitjes. Extern zorg ik voor de opmaak van tenderdocumenten, rapporten en offertes. Mijn werk daarin is tweeledig: ik zet basisteksten om naar een visueel goed leesbaar document waarmee de lezer wordt meegenomen in het verhaal. Daarnaast ontwikkel ik visualisaties (zoals een infographic), waarin ik grote hoeveelheden en vaak complexe data inzichtelijk maak en bij elkaar laat komen in een visualisatie.  

Wat drijft jou in je baan en wat vind je het leukste binnen je functie? 

  • Het leukste aan mijn functie vind ik het creatief bezig zijn. Een concept/idee in mijn hoofd omzetten naar een visualisatie waarmee ik dit aan anderen kan laten zien. Ik krijg vaak een schets of kader mee, waarna ik er zelf mijn invulling aan kan geven. Ik vind het belangrijk en leuk dat ik iets maak wat echt iets toevoegt. Dat het een toevoeging is op de tekst: een proces versimpeld weergeeft of de leesbaarheid vergroot. Cliché, maar toch echt waar: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het is voor mij van belang dat vormgeving een functie heeft. Een kleur of visualisatie moet bewust worden gekozen om een verhaal te vertellen.  
  • Ik krijg er energie van als ik iemand echt kan verbazen! Ik krijg vaak terug dat het resultaat beter is dan de voorstelling die ze in hun hoofd hadden. Ik heb dan een schets van een opdrachtgever of collega gekregen en met creativiteit mijn eigen invulling eraan gegeven. 

Ben je buiten je werk om ook creatief? 

  • Buiten mijn werk teken ik ook graag. Vaak schets ik eerst op papier en werk het dan digitaal uit. Zo maak ik visite- en geboortekaartjes voor familie en vrienden, maar heb ik ook posters gemaakt voor theatervoorstellingen. Ik ben opgegroeid in een creatief gezin. Mijn vader speelt nog steeds in een band (piano en gitaar) en mijn moeder is ook altijd heel creatief geweest. We maakten vroeger vaak samen allerlei creatieve dingen. Ik ben in mijn jeugd altijd gestimuleerd om creatief bezig te zijn met verschillende schilder- en tekencursussen. Mijn creativiteit zit dus voornamelijk op het visuele vlak.  

Waar ben je heel trots op binnen je werk in de afgelopen 5 jaar? 

  • De website van We-Boost. Ik ben daar in het diepe gesprongen: voor het eerst heb ik een eigen WordPress-thema gemaakt dat aansluit bij onze wensen en nieuwe huisstijl. Het eindresultaat is mooi geworden, echt wat we wilden. Daar ben ik trots op.  
  • Qua extern project ben ik erg trots op mijn rol in de tender A1. Een groot project waar ik als enige vormgever op werkzaam was. Daar heb ik veel van geleerd. Door de grootte en complexiteit van dit project kon ik mijn ei goed kwijt. Zo kon ik bij het faseringsplan mijn skills goed inzetten om een vrij technisch verhaal zo op te zetten dat het voor de opdrachtgever te begrijpen was. Dat was een mooie uitdaging.  

Wat is er in je werkveld veranderd in de afgelopen 5 jaar?  

  • Er is meer aandacht voor vormgeving binnen mijn werkveld. Eerst was het meer een sausje achteraf en was het doel vooral om meer tekst op een pagina te krijgen. Nu is het echt onderdeel van het proces en is de meerwaarde duidelijker. Vormgeving heeft een belangrijke rol in het duidelijk overbrengen van een boodschap, dat wordt nu veel meer gezien. Ik word hierdoor ook eerder betrokken in het project.  
  • In het begin van mijn carrière waren wij één van de eersten die werkten met InDesign, een vormgevingsprogramma, als tekstverwerker in plaats van Word. Nu is dit bijna niet meer weg te denken en worden bijna alle plannen op deze manier afgeleverd. 
  • We krijgen ook regelmatig positieve reacties in de tenderbeoordelingen van opdrachtgevers. Dat de visualisaties de boodschap helder overbrengen. Zo heb ik een keer een menukaart van verduurzamingsopties opgesteld waar in de beoordeling terugkwam dat het echt meerwaarde had. Dat is erg leuk! 

Welke veranderingen heb jij gezien binnen je vakgebied (vormgeving) in de afgelopen 5 jaar? 

  • Vormgeving is erg onderhevig aan trends, hierdoor zit er veel verandering in. Je moet steeds kritisch kijken of trends meerwaarde bieden. Een voorbeeld van zo’n trend waar ik de meerwaarde van in zie en graag gebruik is Flat Design in iconen. Je ontwerpt iconen tweedimensionaal, zonder schaduwen, gradients of andere effecten. Hierdoor blijven de iconen rustig en duidelijk. Je pakt de essentie van een afbeelding en maakt de afbeelding niet na. Je moet heel bewust zijn wat je wilt overbrengen en dat verwerken in de icoon. 
  • Verder is er steeds meer mogelijk in de vormgevingsprogramma’s (zoals InDesign en Illustrator). De standaard en kwaliteit van design is hierdoor in de afgelopen 5 jaar sterk ontwikkeld. Als ik kijk wat ik nu voor werk oplever en wat voor werk vijf jaar geleden, dan is het echt een wereld van verschil. Dat komt deels door de mogelijkheden in de programma’s. 
  • Daarnaast zie je dat online ook belangrijker is geworden. Voor marketingdoeleinden bijvoorbeeld.  

Wat vind je de leukste ontwikkeling in je vakgebied in de afgelopen 5 jaar? 

  • Dat er steeds meer aanbod komt van tutorials. Voor elk idee wat je hebt kan je een tutorial vinden hoe het op te pakken. Ik ben hierdoor nooit uitgeleerd in mijn vakgebied. Dat vind ik fantastisch.  

Heb je een bepaalde stijl en zo ja hoe omschrijf jij die? 

  • Ik heb zelf zeker een stijl ontwikkeld die ik veel toe pas. Mijn stijl is erg gericht op functie. Het is daarom vrij clean. De kleuren die ik gebruik hebben een functie. Ik gebruik daarom een paar basiskleuren die elkaar contrasteren maar wel een harmonie vormen in een design. Ik gebruik hierin weinig rood, alleen als het echt moet opvallen of de boodschap ‘gevaar’ is. Ik ben daarin heel bewust hoe ik een design opzet. Om de boodschap over te brengen of bepaalde data of informatie naar voren te brengen maak ik gebruik van contrasten. Wat moet opvallen? Verder vind ik het leuk om een kleine visuele project specifieke “feature” te verwerken in plannen waardoor een opdrachtgever later nog eens aan ons terugdenkt. Creatief en wanneer het past met een vleugje humor. 
  • Ik heb vaak de vrijheid om mijn eigen stijl door te voeren (uiteraard in externe projecten wel passend binnen de huisstijl van het bedrijf). Bij visualisaties heb ik vaak volledige vrijheid.  

In 5 jaar leer je een bedrijf verdraaid goed kennen; hoe omschrijf jij We-Boost? 

  • We-Boost bestaat uit een groep collega’s die elkaar binnen en buiten hun werk waarderen en gezamenlijk gaan voor het beste resultaat. Ik zie en voel echt de passie en gedrevenheid om resultaat te behalen. Een tender te winnen, een goede training te geven, uitstekend advies te verzorgen etc. We hebben veel kennis en expertise in huis. Ik leer hierdoor elke dag wel iets nieuws. Verder is er bij We-Boost altijd ruimte voor (goede) ideeën en initiatieven om iets nieuws op te pakken.  
  • Qua sfeer voelt het een beetje als een vriendengroep. We zijn echt begaan met elkaar ook op persoonlijk vlak.  

Welke veranderingen heb jij het bedrijf zien doormaken? Wat zijn de grootste veranderingen?  

  • Toen ik begon waren we met ongeveer 5 personen. We focusten toen echt op het coördineren van tenders. Afgelopen jaren zijn we meer gaan kijken naar onze intrinsieke motivatie; onze eigen missie en visie. Waar gaan en staan we voor? We focussen meer op wat we willen bereiken met ons werk: de gebouwde omgeving duurzamer, innovatiever en efficiënter te maken.   
  • Verder hebben we een aardige professionaliseringsslag gemaakt. Zowel in ons werk, als in onze uitstraling en communicatie naar buiten toe. We pakken grotere projecten op en op meer dan alleen tenders. Onze dienstverlening is verbreed en professioneler geworden. 

Als je nu terugblikt op deze 5 jaar: wat is een absoluut hoogtepunt bij We-Boost? 

  • Persoonlijk is mijn hoogtepunt dat ik de meerwaarde van vormgeving heb kunnen laten zien binnen We-Boost en aan klanten. In het begin was ik twee dagen in de week met vormgeving bezig. Nu doe ik dit fulltime en hebben we onlangs een tweede vormgever aangenomen. Dat is mooi!  
  • Als bedrijf vind ik de professionaliseringslag een hoogtepunt. Zowel op het vormgevingsvlak met een nieuwe website en huisstijl, als op hoe we projecten oppakken. Onlangs hebben we voor het eerst zelf meegedaan met een tender (van RWS) en met succes! We tonen hiermee dat een klein bedrijf met genoeg gedrevenheid en passie mee kan doen met de grote partijen.  
  • Qua team zijn de jaarlijkse weekenden weg echt een hoogtepunt. Samen skiën of samen een weekend naar bijvoorbeeld de Ardennen. Daar kijk ik echt positief op terug.