×

Nieuws

Jubileum, Pieter 5 jaar in dienst 

Projectfoto als achtergrond

Datum geplaatst: 7 mei 2024

Op 1 mei was Pieter precies 5 jaar in dienst bij We-Boost. Wij spraken Pieter over deze periode.

Allereerst: kan je kort vertellen wat je functie inhoudt: wat doe je precies bij We-Boost?

Pieter: ik ben teamleider van team Data. Ik zorg dat we als team optimaal kunnen presteren, er voldoende en uitdagende projecten zijn en daarnaast onderhoud ik contact met klanten en samenwerkingspartners. Daarnaast ben ik inhoudelijk adviseur; ik pak zelf ook projecten op. Met ons team verzamelen we data, analyseren dat en trainen we modellen om waardevolle inzichten te genereren voor onze klanten. We visualiseren resultaten in interactieve tools, dashboards of inzichtelijke presentaties. Inhoudelijk ligt onze focus op omgevingshinder, duurzaamheid, energie (o.a. elektrisch laden) en mobiliteit.

Vijf jaar geleden kwam niet alleen jij in dienst, maar startte je ook een nieuw team op.

Hoe blik je hierop terug?

Tegelijk met mijn komst startten we team Data, ik was toen de enige medewerker in dit nieuwe team. In het begin was het een beetje een zoektocht: waar moeten we ons op focussen, hoe onderscheiden we ons? Het was hierbij vooral de vraag hoe je ervoor zorgt dat je, met een klein team, een partij bent die iets toevoegt aan het bestaande landschap. Vanaf zo’n anderhalf jaar geleden zijn we echt significant aan het groeien. We kregen een groter team met meer expertise, waardoor we taken beter konden beleggen. Daarnaast werden we extern beter zichtbaar, doordat we een aantal grote projecten hebben opgepakt. Hierdoor ontwikkelden we meer focus. Dat viel allemaal samen en daardoor ging het als een soort vliegwiel draaien.

Met welk idee ben je met team Data gestart?

Mijn allereerste idee was om modellen te ontwikkelen die onderhoud aan bijvoorbeeld een brug konden voorspellen. Dat was mijn droom toen ik het team startte. Ik kwam er al gauw achter dat dit meer een lange termijnvisie is. We zijn nu vijf jaar verder, maar ik vind persoonlijk dat er nog maar weinig progressie op dit vlak is. Dat zorgde ervoor dat we na een maand gingen bijsturen. Dat was wel even zoeken.

In mijn vorige baan pakte ik veel advieswerkzaamheden op het gebied van omgevingshinder op (zoals trillingshinder door treinverkeer). Klanten bleven mij daarvoor benaderen toen ik begon bij We-Boost. Dat is de onderstroom geweest waarop we door zijn gegaan, en dat zijn we daarna gaan uitbreiden naar nieuwe markten en klanten. Wat ik altijd leuk vind en wat ons kenmerkt, is onze unieke combinatie van inhoudelijke vakkennis en IT-vaardigheden. We weten inhoudelijk waar we mee bezig zijn, we zijn niet zomaar een bureau voor data-analyses en slimme modellen, maar we hebben ook inhoudelijke kennis van omgevingshinder, duurzaamheid, energie en mobiliteit.

Waar staat team Data nu?

Op dit moment bestaat ons team uit ongeveer 6 personen. We zijn nu druk bezig met een stuk professionalisering: zo zijn we het Scrum/Agile werken verder aan het implementeren. We willen transparant en effectief werken naar het eindproduct en klanten tussentijds zo goed mogelijk meenemen. Daarnaast zijn we bezig met een stuk kennisopbouw van nieuwe technieken. En met AI zijn we aan het uittesten hoe we ons werk nog slimmer en efficiënter kunnen maken.

Wat drijft jou in je baan en wat vind je het leukste binnen je functie?

Pieter: wat mij energie geeft is klanten blij maken. Het geeft me echt energie als een klant zegt ‘wauw, daar heb je me echt mee geholpen’. Hetzelfde als een medewerker dat aangeeft. Dat stukje erkenning voor wat je hebt gedaan en het gevoel dat je aan de behoefte van een klant of medewerker hebt kunnen voldoen.

Wat karakteriseert jou in je werk?

Pieter: qua adviseur karakteriseert mijn aanpak zich dat ik een probleem echt gestructureerd aan wil pakken. Bij elk probleem onderzoek ik: wat is de vraag achter de vraag. Wat is de essentie waar ze naar op zoek zijn? Vanuit daar zet ik een stapje terug naar het nu. Waar staan we nu, wat weet de klant nu? Dan krijg je het inzicht om van de huidige naar de gewenste situatie te gaan.

Klanten geven aan dat we pragmatisch zijn. Als het niet moeilijk hoeft doen we het ook niet moeilijk. We passen de werkwijze daarom aan op de situatie.

Verder onderhoud ik graag korte lijntjes met klanten. Ik probeer snel te reageren en als een klant wat extra’s wil probeer ik mee te denken en in redelijkheid het snel te regelen.

Als teamleider karakteriseert mij de focus op het ophalen wat medewerkers nodig hebben. Uiteindelijk kunnen mensen zelf het beste uitvinden wat ze nodig hebben, soms moet je ze daarbij helpen.

Waar ben je heel trots op binnen je werk in de afgelopen 5 jaar?

Pieter: dat zit hem vooral in bepaalde projecten, zoals de klachtenanalyse voor ProRail, de APPM-scenariotool voor duurzaam openbaar vervoer en spoor en het project voor de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) en RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) waarbij we een dashboard voor laadpalen hebben ontwikkeld. In deze projecten hebben we klanten echt kunnen verrassen met wat we kunnen. Dat geeft echt voldoening. De klant is trots, het team is ook echt trots en daarmee ik ook.

Wat is er in je werkveld veranderd in de afgelopen 5 jaar? Wat vind je de leukste verandering of ontwikkeling?

Pieter: de grootste ontwikkeling is denk ik de verdere opkomst van AI. Dat heeft echt toegevoegde waarde doordat je meer inzicht kunt krijgen. In analyses kun je meer parameters meenemen en beter voorspellen. En het gaat allemaal gewoon sneller. We gebruiken het ook veel voor het programmeren van code. AI is een handige assistent om je werk slimmer en efficiënter te maken, ook al moet je wel je gezond verstand blijven gebruiken.

Waar ben je het meest trots op binnen team Data? Welke ontwikkeling?

Pieter: Het meest trots ben ik op de groei in mensen en competenties. We zijn nu in staat om complexere dingen op te pakken en te maken. We doen nu dingen die ik alleen niet kon. Een project waar veel van wat we kunnen in terugkwam is het maken van een dataportal en dashboard voor het inzichtelijk maken van het proces voor het plaatsen van publieke laadpalen. Dit was een project voor RVO en de NAL. Hierin zijn we aan de slag gegaan met dataverzameling (waar haal je het vandaan, hoe verzamel je het), het combineren van de datastromen en hebben we een dataportal gemaakt waarin stakeholders data kunnen uploaden. Er zat ook een stuk analyse in: we hebben verbanden onderzocht en inzichtelijk gemaakt. Uiteindelijk hebben we een mooi visueel dashboard opgezet.

Waar zie jij team Data over 5 jaar?

Pieter: dan hoop ik dat we met een team van minimaal 20-25 mensen zijn, met een duidelijk profiel en nog steeds goed herkenbaar voor klanten. We zijn dan koploper in een paar niche markten (energie, omgevingshinder, duurzaamheid, mobiliteit). Dat als iemand een data-analyse nodig heeft op 1 van die onderwerpen ze weten: ik moet bij We-Boost zijn. Daar krijg je een product dat precies doet wat jij wilt en krijg je het inzicht wat je zoekt.

In 5 jaar leer je een bedrijf verdraaid goed kennen; hoe omschrijf jij We-Boost?

Pieter: als een leuk bedrijf met een platte organisatie en een informele sfeer. We werken vanuit een sfeer van vrijheid en vertrouwen. Op het moment dat iemand een goed idee heeft, krijgt diegene de ruimte en support om er mee aan de slag te gaan. We stellen geen kaders en regels vooraf. Dat vind ik een groot goed.

Verder hebben we ook een mooie mix van mensen. We hebben mensen met echt technische kennis en mensen vanuit een andere hoek. Dat geeft een leuke dynamiek.

Als je nu terugblikt op deze 5 jaar: wat is een absoluut hoogtepunt bij We-Boost?

Pieter: ik vind de weekendjes weg met het team altijd heel leuk. We ondernemen leuke dingen met elkaar en hebben ander soort gesprekken met elkaar dan op werk. Het is heel informeel, dat vind ik heel waardevol.

Welke veranderingen en ontwikkelingen heb jij het bedrijf zien doormaken? Wat zijn de grootste veranderingen?

Pieter: toen ik hier begon was het een organische chaos. We hebben echt een professionaliseringslag doorgemaakt. Zaken, zoals BHV, uitjes, maar vooral HR, zijn beter geregeld. Het is niet meer iets wat we ernaast doen, er is nu echt aandacht voor de mensen. Dat vind ik het mooiste van die professionaliseringsslag.

Ik vond de organische chaos wel ook mooi. Je zette met elkaar echt de schouders eronder. Je was als vriendengroep met een project bezig. Dat is wel getransformeerd naar meer een bedrijf. Er zijn meer procedures en mensen gekomen. Waardoor logischerwijs je minder goed weet waar iedereen mee bezig is. De basis van vrijheid en vertrouwen is er gelukkig nog steeds.

Daarnaast zijn we bedrijfsbreed gegroeid in onze dienstverlening. Er zijn meer teams bijgekomen (met ieder een bepaalde dienstverlening). Die ontwikkeling vind ik echt mooi. We kunnen klanten hierdoor beter bedienen. Het biedt ook nieuwe kansen om de dienstverlening van ons eigen team uit te breiden, omdat we projecten samen kunnen oppakken. Een goed voorbeeld is de scenario-analyse voor gemeente Baarn (om de gebouwde omgeving te verduurzamen). Dat project hebben we samen met team Transitions opgepakt. Met team Tenders pakken we in aanbestedingen omgevingshinder op. We helpen om snel inzicht te geven welke werkmethode de minste overlast in de omgeving geeft.